Efekt Zeigarnik, checklista i nauka języków przez sportowców

O checkliście na pewno już nieraz słyszałeś. O tym, że warto ją stosować podczas zakupów, prowadzenia biznesu, organizowania prac domowych pewnie też. Ale czy checklista przydaje się do nauki języka? Jeśli jesteś sportowcem lub trenerem, zdecydowanie powinieneś poznać wszystkie korzyści tej metody.

Po pierwsze, czym w ogóle jest checklista?

Checklistę najprościej można zdefiniować jako spis czynności, które powinny być wykonane. Często stosuje się ustaloną kolejność lub ograniczony czas wykonania, dzięki czemu zagwarantowane zostanie osiągnięcie optymalnego rezultatu.

W czym tkwi siła checklisty?

Checklista jest receptą na ludzkie słabości, którymi są problemy z pamięcią, starannością, skupieniem uwagi, motywacją. Uporządkowanie zadań w formie checklisty daje większe szanse, na uporanie się z dużymi zadaniami, np. nauką języka obcego od podstaw. Ludzka psychika sprawia, że pracujemy bardziej efektywnie, gdy najpierw zapiszemy wszystkie kroki, jakie musimy wykonać by ukończyć zadanie.

Rosyjska psycholog Bluma Zeigarnik jako pierwsza odkryła, że ludzki umysł ma obsesję na punkcie wykonywania zadań. Odkryty przez nią w 1927 roku związek pomiędzy pamięcią, a wykonywaniem zadań, nosi nazwę efektu Zeigarnik. W skrócie, Zeigarnik udowodniła, że najlepiej pamiętamy zadania, które nie zostały dokończone. Takie nieukończone zadanie skutkuje odczuwaniem niepokoju, pobudzenia i motywacji do jego ukończenia. Dalsze badania prowadzone miedzy innymi przez Bechmana dowiodły, że nawet samo zapisanie zadania sprawia, że człowiek staje się bardziej efektywny w jego wykonywaniu.

Dlaczego warto?

Z korzystania z checlisty płynie wiele korzyści:

  • Redukcja stresu. Wiemy co mamy wykonać, a duże zadania lub cele zostają rozbite na mniejsze, nieprzytłaczające kroki.
  • Motywacja do wykonywania zadań. Badania dowiodły, że ludzie dążą do tego, by jak najwięcej elementów znajdujących się na checkliście zostało odhaczone.
  • Śledzenia postępów. Jest to szczególnie przydatne podczas nauki języków.
  • Przypomnienie o codziennych obowiązkach. Dzięki temu nie przypomnisz sobie o jakimś istotnym elemencie dopiero gdy położysz się do łóżka po całym dniu ciężkiej pracy… albo na drugi dzień, gdy będzie już za późno!
  • Dyscyplina. Jest to element wyjątkowo ważny żeby przezwyciężyć powstrzymywanie się od podjęcia akcji. Do tego zaliczyć można odwlekanie w czasie, zapominanie czy bycie rozpraszanym przez inne rzeczy.
  • Wdzięczność. To świetne uczucie, które trzyma Cię na wysokim poziomie motywacji i buduje satysfakcje.
  • Systematyczne nawyki. Codzienne zachowania, które są w stanie zmienić Twoją przyszłość, a na dodatek są łatwe do utrzymania nawet przez długi czas.

Jak stworzyć idealną checklistę?

Krok 1: Zidentyfikuj swoje priorytety.

Prawdopodobnie, jeśli jesteś sportowcem twoim największym priorytetem będzie trening, sen, zdrowe odżywianie. Jeśli chcesz osiągnąć w swojej karierze coś więcej, spróbuj wyobrazić sobie gdzie chcesz być za 5 lat. Jakie umiejętności Ci sie wtedy przydadzą? Czy istnieje coś, czego możesz się nauczyć lub wytrenować?

Krok 2 Wybierz najważniejsze czynności, które przybliżają Cię do Twojego celu.

Dzięki temu będziesz mieć pewność, że w ciągu dnia nie zapomnisz wykonać zadań, które na dłuższą metę będą miały ogromny wpływ na Twoja przyszłość. Wybierz czynności, które możesz wykonywać systematycznie, każdego dnia. Zdarza Ci się zapomnieć o stretchingu po treningu lub trzymaniu zdrowej i odżywczej diety? A może masz problem z wygospodarowaniem czasu na wystarczającą ilość snu? Wybierz wszystko, co jesteś pewien, że będzie dla Ciebie korzystne. Czy 5 lat systematycznej nauki języka pozwoli ci płynnie porozumiewać się w międzynarodowym gronie najlepszych sportowców i specjalistów? Dziennie to może być 10 min nauki słówek albo przesłuchanie jednego podcasta o tematyce sportowej. To tak niewiele, jednak wykonywanie systematycznie przyniesie ogromne efekty. O tym, dlaczego nauka języków jest wyjątkowo ważna dla sportowców pisałam już wcześniej tutaj.

Krok 3 Wykonaj listę.

Szczególnie polecam Ci stworzyć tygodniową listę nawyków, która wyjątkowo pomoże Ci utrzymać dyscyplinę i systematyczność. Najbardziej sprawdzi się napisanie listy ręcznie lub wydrukowanie jej. Dzięki temu będziesz mógł umieścić ją w mKrok 4 Zacznij od dzisiaj

…i od tej chwili kontroluj swój progres każdego dnia.

Dlaczego prowadzenie checklisty daje tyle szczęścia?

Związki chemiczne wytwarzane w naszym mózgu, oto co odpowiada za satysfakcję z każdego wykonanego zadania. Nawet mały sukces sprawia, że w mózgu wydzielana jest dopamina, która połączona jest z uczuciem szczęścia, spełnienia i motywacji. Gdy czujemy dawkę dopaminy, nasz mózg dąży do tego by wprowadzać się w ten stan częściej. Dlatego wykonywanie zadań rozbitych na drobne kroki jest szalenie efektywne podczas długoterminowego procesu samodoskonalenia lub codziennych treningów. Dawka dopaminy, jaką jest odznaczanie wykonanych zadań jest paliwem, które prowadzi do osiągnięcia wielkich rezultatów. Jeśli jesteś sportowcem, Twój charakter dodatkowo sprawia, że za wszelką cenę chcesz wygrać. To Twoja przewaga nad innymi. Checklista to świetny sposób na wykorzystanie tego potencjału. Sam trening też jest niezwykle pomocny przy nauce języków.

Spróbuj napisać wszystkie zadania w języku, którego się uczysz! To jeszcze bardziej zmotywuje Cię do działania.

I na koniec najważniejsze. Używaj listy systematycznie, ale nie staraj się być perfekcjonistą. Lista ma pomóc Ci w osiągnieciu twojego wymarzonego celu, a nie w dodaniu stresu do Twojego życia. Każdy krok zbliża Cię do wygranej, ale pominiecie raz w tygodniu jakiegoś zadania nie jest żadną porażką. Co tydzień analizuj które czynności wykonujesz systematycznie, a nad którymi musisz popracować. Znajdź to, co odciąga Cię od danej czynności i spróbuj zmienić podejście do tego zadania. Pamiętaj, że w całym procesie najważniejszy jest ciągły progres, a nie perfekcja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *